Main content

Kim jest Sygnalista?

Sygnalista to osoba zgłaszająca naruszenie lub nieprawidłowość w dobrej wierze, które miało miejsce w firmie bądź innego rodzaju organizacji, z którą osoba ta jest związana. Najczęściej sygnalistą jest pracownik, ale może nim być także były pracownik, jak również kandydat do pracy, partner biznesowy, współpracownik, podwykonawca, urzędnik, klient oraz konsultant. Aby mówić o sygnaliście, musi po prostu istnieć pewnego rodzaju powiązanie z podmiotem, którego dotyczy dana nieprawidłowość lub naruszenie prawa

Ustawa o ochronie sygnalistów

Od 25 września 2024 roku wchodzi w życie nowa ustawa o ochronie sygnalistów, która wprowadza istotne zmiany dla firm, w tym naszej. Kluczowym elementem ustawy jest ochrona sygnalistów, co sprawia, że osoby zgłaszające naruszenia mają zagwarantowaną anonimowość oraz ochronę przed jakimikolwiek negatywnymi konsekwencjami zawodowymi.

Co to jest Sygnanet?

Platforma dedykowana dla Spółki, umożliwiająca anonimowe składanie zgłoszeń przez użytkowników oraz ich obsługę i zarządzanie przez Komisję, dostępna pod adresem: www.sygnanet.pl/Pharmalink

Jaki jest cel platformy Sygnanet?

Platforma ma na celu zapewnienie ochrony tożsamości oraz wsparcia prawnego dla osób zgłaszających nieprawidłowości w firmie. Dyrektywa o ochronie sygnalistów (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii) gwarantuje Ci m.in. zabezpieczenie przed:
- nieuzasadnionym rozwiązaniem stosunku pracy,
- odmową przedłużenia zatrudnienia lub utrudnieniami w podejmowaniu pracy u innych pracodawców,
- blokowaniem możliwości rozwoju kariery zawodowej.

Jakie uchybienia można zgłaszać?

  • Sygnalista ma prawo zgłosić każde naruszenie prawa, zarówno unijnego, jak i krajowego.
  • Możesz zgłaszać różnorodne uchybienia, takie jak: zmowy cenowe (porozumienia między przedsiębiorstwami w celu ustalenia cen i uniknięcia konkurencji), kwestie pracownicze (np. dyskryminacja, mobbing), kradzież, przemoc (w tym znęcanie się, zastraszanie), działania szkodzące reputacji firmy, nadużycie władzy, powodowanie strat finansowych oraz inne przypadki łamania prawa.

Obowiązki sygnalisty

Przepisy dotyczące ochrony sygnalistów, oprócz przyznania wielu praw, nakładają również określone obowiązki na osoby zgłaszające naruszenia. Te obowiązki muszą być spełnione, aby sygnalista mógł korzystać z ochrony prawnej.

Sygnalista nie może więc kłamać ani przekazywać fałszywych informacji o naruszeniach, ani też dokonywać zgłoszeń w sposób sprzeczny z przepisami. Osoby świadomie zgłaszające nieprawdziwe informacje mogą podlegać sankcjom.

Jakie są obowiązki sygnalistów (wymagania)?

Sygnalista w momencie zgłaszania sprawy musi mieć uzasadnione przekonanie, że zgłaszane naruszenie jest prawdziwe;
Zgłoszenie musi zostać dokonane zgodnie z obowiązującymi procedurami, czyli jako zgłoszenie wewnętrzne, zewnętrzne lub ujawnienie publiczne, zgodnie z przepisami prawa.

Jak Sygnanet chroni Twoją tożsamość?

  • Osoba wyznaczona do odbioru zgłoszeń w firmie przesyła odpowiedź na serwer, a nie bezpośrednio do sygnalisty.
  • Każda wiadomość jest opatrzona unikalnym identyfikatorem i hasłem, znanymi wyłącznie sygnaliście, co pozwala mu na samodzielne odczytanie wiadomości z serwera.
  • Odpowiedź zawiera również automatyczne potwierdzenie, że zgłoszenie zostało odczytane (odszyfrowane) przez wyznaczonego odbiorcę.
  • Na serwerze usuwane są wszelkie ślady wskazujące na dostęp sygnalisty do systemu.
  • Szczegółowe informacje na temat praw sygnalistów znajdziesz w Procedurze przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych, obowiązującej w Spółce.

W jaki sposób sygnalista może zgłosić naruszenie?

Pliki do pobrania

Instrukcja zgłoszenia przez anonimowy formularz

Pobierz

Instrukcja zgłoszenia z opcją uzupełniania danych

Pobierz

Plakat informacyjny

Pobierz

Klauzula informacyjna

Pobierz