
MSD I PHARMALINK WSPÓLNIE OTWIERAJĄ NOWĄ HURTOWNIĘ FARMACETUYCZNĄ W POLSCE – CASE STUDY
Niezwykle istotne dla MSD przy projektowaniu hurtowni farmaceutycznej były jakość i bezpieczeństwo operacyjne. Pharmalink musiał wykazać, że ich rozwiązania spełniają najwyższe międzynarodowe standardy, zarówno w zakresie transportu, jak i magazynowania.
– Musieliśmy przedstawić certyfikaty potwierdzające naszą zgodność z polskimi normami Prawa Farmaceutycznego. Co więcej, musieliśmy wykazać, z jakich zabezpieczeń IT korzystamy, aby zapewnić bezpieczeństwo danych, a także czy spełniamy wymagania Klienta odnośnie do pojazdów, z których korzystamy. – wspomina Rafał Małolepszy, Dyrektor ds. Handlowych w Pharmalink, odpowiedzialny za przetarg.
MSD w Polsce
MSD Polska jest jedną z zaledwie czterech globalnych firm biofarmaceutycznych, które otrzymały prestiżowy status centrum badawczo-rozwojowego, przyznawany przez Ministra Rozwoju i Technologii. Firma aktywnie działa na rzecz poprawy standardów opieki zdrowotnej i promowania profilaktyki. Wspiera kształcenie kadr medycznych poprzez partnerstwa publiczno-prywatne oraz realizuje programy edukacyjne skierowane do społeczeństwa. Celem firmy jest udostępnianie innowacyjnych leków pacjentom w Polsce. MSD zajmuje się również rozwojem działalności w obszarze zdrowia zwierząt.
– Posiadanie własnej hurtowni oznacza większą kontrolę nad procesami logistycznymi, stały nadzór nad stanami magazynowymi oraz możliwość szybkiego reagowania na potrzeby rynkowe, dając gwarancję, że nasze leki pozostaną dostępne, gdy są najbardziej potrzebne. Dla pacjentów w Polsce oznacza to szybszy dostęp do potrzebnych leków i szczepionek. Z perspektywy decydentów, rozbudowa lokalnej dystrybucji przyczynia się do bezpieczeństwa lekowego kraju. – podkreśla Borys Podgórny, Commercial Operations Lead w MSD Polska.
Co wyróżniło Pharmalink na tle innych proponowanych ofert?
W branży farmalogistyki elastyczność odgrywa kluczową rolę, umożliwiając realizację najbardziej skomplikowanych zadań. Pharmalink z łatwością dostosowuje się do precyzyjnych wymagań klienta, podejmując się także ponadprogramowych zadań w trosce o jego zadowolenie. W tym przypadku Pharmalink nie tylko zapewnił infrastrukturę, ale objął także cały projekt kompleksową obsługą, w tym zarządzaniem przestrzenią, logistyką oraz transportem leków
– Klient otrzymał od nas pełen pakiet usług – od operacyjnego nadzoru nad hurtownią po transport produktów do odbiorców końcowych. To duże ułatwienie i optymalizacja procesów dla MSD. – wyjaśnia Rafał Małolepszy, Dyrektor ds. Handlowych w Pharmalink.
Chcąc jak najlepiej przygotować się do realizowania zadania, firma musiała w błyskawicznym tempie skompletować pełną dokumentację, zebrać referencje i przygotować szczegółowe analizy. Niezwykle istotne dla zlecającego były jakość i bezpieczeństwo operacyjne – musieliśmy wykazać, że nasze rozwiązania spełniają najwyższe standardy, zarówno w zakresie transportu, jak i magazynowania. Musieliśmy przedstawić certyfikaty potwierdzające naszą zgodność z polskimi normami Prawa Farmaceutycznego i z jakich zabezpieczeń IT korzystamy, aby zapewnić bezpieczeństwo danych. Konieczne było również dostarczenie informacji min. dotyczących średniego wieku samochodów, ich stanu technicznego oraz częstotliwości audytów przewoźników. – zaznaczają specjaliści Pharmalink.
Znając już więcej szczegółów MSD nie miało wątpliwości, co do odpowiednich kompetencji firmy.
– Szukaliśmy pewnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego, z wieloletnim doświadczeniem w dystrybucji produktów farmaceutycznych, który dostarczy bezpieczne i niezawodne usługi logistyczne dla naszych produktów leczniczych i szczepionek. Kluczowe było zapewnienie infrastruktury, która będzie w pełni przystosowana do bezpiecznego przechowywania produktów leczniczych, w tym chłodnie, które zapewnią odpowiednie warunki dla produktów wrażliwych na temperaturę, takich jak szczepionki. Istotne znaczenie miała decyzja o wyborze lokalizacji – w centrum Polski, w pobliżu autostrad A1 i A2. Takie usytuowanie umożliwia szybki transport produktów na terenie całego kraju, co czyni je idealnym miejscem dla tego typu inwestycji. Istotne było dla nas, aby partner wykazał się elastycznością w dostosowaniu się do restrykcyjnych wymogów i procedur grupy MSD oraz aby komunikacja przebiegała transparentnie i terminowo. Wszystkie te wymogi spełniła firma Pharmalink. – wyjaśnia Borys Podgórny.
Po ogłoszeniu zwycięzcy przetargu – Pharmalink, rozpoczął intensywną fazę realizacji projektu, która obejmowała m.in. kompletowanie zespołu oraz udział w kilku audytach związanych z jakością, bezpieczeństwem budynków, sieciami komputerowymi i transportem. Wcześniej zespół firmy poświęcił znaczną ilość czasu na opracowanie kilku layoutów magazynu, które odpowiadałyby specyficznym potrzebom klienta. Czas ten okazał się niezwykle cenny, ponieważ zaproponowane rozwiązanie, skrojone na miarę wymagań, spotkało się z uznaniem audytorów MSD.
Budowa modułu farmaceutycznego dla MSD
Adaptacja przestrzeni magazynowej na potrzeby prowadzenia hurtowni farmaceutycznej zajęła niecałe pół roku. Kluczowym wyzwaniem było przygotowanie powierzchni wyposażonej w specjalistyczną infrastrukturę, w tym podwójnej chłodni. Podczas projektowania staraliśmy się, aby późniejsze możliwości zagospodarowania gwarantowały jak najwięcej konfiguracji. To o tyle ważne, gdyż kontrahent posiada większość produktów w swoim portfolio, które wymagają składowania w temp. 2-8 stopni Celsjusza. Zaawansowany system sterowania i kontroli temperatury pozwala na dokładne utrzymanie optymalnych warunków, co sprzyja magazynowaniu leków o specyficznych wymaganiach.
– Podczas uruchomienia dystrybucji z nowego magazynu nie było miejsca na błędy, ponieważ MSD oczekiwało, że obiekt będzie gotowy do działania natychmiast po przeprowadzce. – dodaje Rafał Małolepszy.
Ważnym elementem we współpracy było również dostosowanie systemu komputerowego zarządzającego gospodarką magazynową, do potrzeb klienta. Pharmalink nie tylko dostarczył infrastrukturę, ale objął ją kompleksową obsługą, w tym zarządzaniem przestrzenią, logistyką oraz transportem leków. Dodatkowo należało dostosować system przeciwpożarowy do norm, które są różne dla warunków polskich i amerykańskich. Sukces Pharmalink pokazuje, że odpowiedni model zarządzania daje dużo możliwości. Budowanie otwartych i trwałych relacji biznesowych, daje szansę rozwoju na arenie międzynarodowej.
Cenne doświadczenie na przyszłość
Dzięki wygranej w przetargu Pharmalink rozszerzył swoje doświadczenie w przygotowywaniu modułów hurtowni farmaceutycznych i ich kompleksowej obsłudze. Spółka jest w pełni gotowa do udziału w przyszłych międzynarodowych projektach – Podczas przystępowania do przetargu twierdziliśmy, że zrobimy co tylko w naszej mocy, aby spełnić wszystkie oczekiwania kontrahenta. Co więcej, pozostawaliśmy w stałym i bliskim kontakcie z zespołem projektowym klienta, wsłuchiwaliśmy się w jego potrzeby oraz odpowiadaliśmy na wszelkie pytania, które pojawiały się w trakcie prac wdrożeniowych. Dzięki temu nasze działania były bardzo transparentne, co sprawiło, że zyskaliśmy zaufanie naszego nowego partnera. – dodaje Rafał Małolepszy.